13.09.2017, 03:51
Дополним отчеты транспортного сектора.
Globaltrans - это независимый железнодорожный перевозчик.
Globalports - это стивидорная компания, объединяющая несколько портов на разных морях.
Обе компании с российскими активами и листингом в Лондоне. У них похожие названия, так как у них те же мажоритарии. Это бывшая Северсталь-транс, парни выходцы из команды Алексея Мордашова, выкупили у него бизнес и развивают его.
Конечно про эти компании мало что известно, но как еще инвестировать в железнодорожные перевозки или порты (если НМТП и ДВМП вам не нравятся)?
Акции Globaltrans продемонстрировали впечатляющее восстановление.
Потому что и результаты ударные.
Commenting on Globaltrans’ interim 2017 results, CEO Valery Shpakov, said:
“I am proud to report the Group’s very strong performance for the first half of 2017. While market conditions are improving, it was the team’s proven ability to respond quickly to the changing market environment that has reaped rewards. Our best-in-class service and operational excellence set the foundations for Globaltrans to truly capitalise on the continued recovery in the gondola segment. The Group has focused its efforts on the best routes and best cargoes, delivering a strong performance in the key segments for freight rail transportation of metallurgical cargoes and oil products and oil. At the same time, we have strengthened our financial performance even further. In particular we more than doubled our Free Cash Flow and demonstrated the continued efficient cost control we are known for.
In addition to introducing an interim dividend, our limited CAPEX requirements relative to cash generation and decreasing leverage were the main drivers for the Board’s approval of a special interim dividend. The special interim dividend will enable an increase in the overall efficiency of the capital structure and is very much in line with Globaltrans’ commitment to maximise payments to shareholders during low investment cycles when the capital is not needed to grow the Company.
Accretive business expansion remains our priority, but we will continue to take a very sensible approach and only invest when opportunities meet our strict return criteria. With the industry in reasonably good shape, and our Group performing well, we are looking forward to the second half of the year with confidence.”
В динамике. Рекордная выручка и прибыль.
EBITDA растет, грузоперевозки оживают.
Смотрим на долговую нагрузку.
От нее зависит дивполитика, примерно как у металлургов. Считают прогрессивно от FCF.
Globalports
Бизнес-модель компании.
Рынок восстанавливается.
Это, наряду с продажами АвтоВАЗа, еще один надежный индикатор экономического цикла.
Тут мы согласны с Орешкиным.
Впрочем пока показатели Globalports сильно не растут, тем более в долларах.
EBITDA стагнирует.
Компания отдельно подчеркивает, как она тратит EBITDA.
Резко снизили CAPEX и несмотря на спад EBITDA ее FCF вырос.
Фокус на делеверидж. Поглощение Национальной Контейнерной Корпорации в 2013 дорого далось, но потихоньку разгребают.
Долг в $1 млрд. тем не менее это очень много.
Посмотрим на диаграмму стоимости. Компании пошли в разные стороны.